BIOMODEM
1/ ”KLANDESTEIN”
jest grupą o zmiennym składzie,
przedsięwzięciem, które dopuszcza możliwość rozmaitych konfiguracji
brzmieniowych i personalnych - jest pewnym sposobem uprawiania muzyki.
W dzisiejszym występie, będącym ilustracją muzyczną
do filmu niemego Paula Wegenera
„Der
Golem” z roku 1920 udział wezmą:
Marzena Boroń – (śpiew, syntezator), twórca grupy – Piotr
Grzesik – grający na analogowym syntezatorze YAMAHA CS15D i automacie perkusyjnym BOSS DR-5, oraz Marcin Bednarski „BIOMODEM” –
(sampling, efekty elektroniczne).
2/ Muzyka „KLANDESTEIN” jest oparta na siedmiodźwiękowych frazach - tak
zwanych „modułach”. Źródłem modułów jest system, w którym każdy dzień mojego
życia zostaje wyrażony przez jeden dźwięk - jest to zarazem metoda tworzenia
muzyki jak i sposób dokumentacji czasu. Moduł jest to siedem kolejnych
dźwięków, przypadających na dany tydzień; każdy moduł „trwa” - jest grany tylko
przez siedem dni, począwszy od poniedziałku do niedzieli. W trakcie grania moduł
zostaje wcielony w materię akustyczną i może podlegać różnym przemianom, jest
fundamentem, na którym wspiera się
dźwiękowa budowla, powstająca dzięki grze muzycznych skojarzeń i współdziałaniu
wykonawców. Wykonanie koncertowe jest celebracją energii zawartej w
konstelacjach dźwięków modułu.
Moduł, będący podstawą dzisiejszego wykonania, przypadający na tydzień 2001-02-12 do 2001-02-18 stanowi fraza: G/A/Cis/E/Fis/G/C.
3/ Muzyka
„KLANDESTEIN” od początku działania grupy (1993 r.) oparta jest na niezmiennych,
opisanych powyżej zasadach, jednak w trakcie dotychczasowego rozwoju przechodziła przez różne etapy - od czysto
akustycznych początków (skład: flet prosty, gitara akustyczna, perkusja), przez etap czysto elektroniczny (skład:
automat perkusyjny, syntezator, komputer), do chwili obecnej, kiedy to
stosowane środki określić należy jako elektroakustyczne. Biorąc pod uwagę brak
ściśle określonych ram czasowych, skłonność do „rozlewnego” brzmienia i inne
cechy, które bliskie są konwencji muzyki ambient, a jednocześnie obecność
elementów silnie dysonansowych (co wynika ze stosowanych przeze mnie zasad
tonalnych), oraz upodobanie do nastrojów bliskich poetyce filmu grozy
spowodowało, że dla określenia przynależności gatunkowej muzyki uprawianej
przez grupę w chwili obecnej przyjąłem nazwę
ZOMBIENT.
Piotr Grzesik
Śpiewane przez wokalistkę słowa w języku niemieckim zostały zaczerpnięte z napisów komentujących akcję filmu „Der Golem” P.Wegenera.
WYKONAWCY :
MARZENA BOROŃ –
wokalistka i autorka tekstów, współpracuje z ”KLANDESTEIN” od 1995 r.
PIOTR GRZESIK - pisarz (proza „Na
przedmieściach” - Wydawnictwo Baran i Suszczyński, Kraków ‘97 - Nagroda
Fundacji Kultury Polskiej, „Karmasutra” - Wydawnictwo Baran i Suszczyński,
Kraków ‘99), twórca muzyki (założyciel grupy „KLANDESTEIN” - 1993, autor płyty
„Feary Tales” - 1999, oraz artykułów drukowanych na łamach magazynu muzycznego
„viVo”).
MARCIN
BEDNARSKI –
twórca muzyki elektronicznej, niegdyś członek legendarnej formacji „WAHEHE”, inicjator projektu „BIOMODEM”.
Kontakt
e-mail: wintron@poczta.wp.pl