1/ ”KLANDESTEIN” jest grupą o zmiennym składzie, przedsięwzięciem, które dopuszcza możliwość
rozmaitych konfiguracji brzmieniowych i personalnych - jest pewnym sposobem
uprawiania muzyki.
2/ Muzyka „KLANDESTEIN” jest oparta na siedmiodźwiękowych frazach - tak
zwanych „modułach”. Źródłem modułów jest system, w którym każdy dzień mojego
życia zostaje wyrażony przez jeden dźwięk - jest to zarazem metoda tworzenia
muzyki jak i sposób dokumentacji czasu. Moduł jest to siedem kolejnych dźwięków,
przypadających na dany tydzień; każdy moduł „trwa” - jest grany tylko przez
siedem dni, począwszy od poniedziałku do niedzieli. W trakcie grania moduł
zostaje wcielony w materię akustyczną i może podlegać różnym przemianom, jest
fundamentem, na którym wspiera się
dźwiękowa budowla, powstająca dzięki grze muzycznych skojarzeń i współdziałaniu
wykonawców. Wykonanie koncertowe jest celebracją energii zawartej w
konstelacjach dźwięków modułu.
Moduł, będący podstawą
dzisiejszego wykonania, przypadający na tydzień 2001-05-28 do 2001-06-03
stanowi fraza: H/G/C#/F/C/C#/G#.
3/ Muzyka „KLANDESTEIN”
od początku działania grupy (1993 r.) oparta jest na niezmiennych, opisanych
powyżej zasadach, jednak w trakcie dotychczasowego rozwoju przechodziła przez różne etapy - od czysto
akustycznych początków (skład: flet prosty, gitara akustyczna, perkusja), przez etap czysto elektroniczny (skład:
automat perkusyjny, syntezator, komputer), do chwili obecnej, kiedy to
stosowane środki określić należy jako elektroakustyczne.
Biorąc pod uwagę brak ściśle
określonych ram czasowych, skłonność do „rozlewnego” brzmienia i inne cechy,
które bliskie są konwencji muzyki ambient,
a jednocześnie obecność elementów silnie dysonansowych (co wynika ze
stosowanych przeze mnie zasad tonalnych), oraz upodobanie do nastrojów bliskich
poetyce filmu grozy spowodowało, że dla określenia przynależności gatunkowej
muzyki uprawianej przez grupę w chwili obecnej przyjąłem nazwę ZOMBIENT.
Jako materiał tekstowy dla wokaliz wykorzystany został wiersz Paula Celana „OKO, OTWARCIE” w przekładzie Juliana Przybosia:
Godziny, o barwie maja, chłodne.
Co już nie do nazwania, gorąco,
słyszalne w ustach
Niczyje głosy, znów.
Boląca głębia źrenicy:
powieka
nie ustaje w drodze, rzęsa
nie liczy co następuje.
Łza, pół
ostrzejsza soczewka, ruchliwie
sprowadza ci obrazy.
MARZENA BOROŃ –
(śpiew, instrumenty klawiszowe) - wokalistka i autorka, współpracuje z
”KLANDESTEIN” od 1995 r.
PIOTR GRZESIK –
(instrumenty klawiszowe) - pisarz (proza „Na przedmieściach” - Wydawnictwo
Baran i Suszczyński, Kraków ‘97 - Nagroda Fundacji Kultury Polskiej,
„Karmasutra” - Wydawnictwo Baran i Suszczyński, Kraków ‘99), twórca muzyki
(założyciel grupy „KLANDESTEIN” - 1993, autor płyt „Feary Tales” - 1999,
„Melanhole” – 2000, oraz artykułów
drukowanych na łamach magazynu muzycznego „viVo”).
kontakt e-mail: wintron@wp.pl