KLANDESTEIN

    

1/ ”KLANDESTEIN”  jest grupą o zmiennym składzie,  przedsięwzięciem, które dopuszcza możliwość rozmaitych konfiguracji brzmieniowych i personalnych - jest pewnym sposobem uprawiania muzyki.

 

2/ Muzyka „KLANDESTEIN” jest  oparta na siedmiodźwiękowych frazach - tak zwanych „modułach”. Źródłem modułów jest system, w którym każdy dzień mojego życia zostaje wyrażony przez jeden dźwięk - jest to zarazem metoda tworzenia muzyki jak i sposób dokumentacji czasu. Moduł jest to siedem kolejnych dźwięków, przypadających na dany tydzień; każdy moduł „trwa” - jest grany tylko przez siedem dni, począwszy od poniedziałku do niedzieli. W trakcie grania moduł zostaje wcielony w materię akustyczną i może podlegać różnym przemianom, jest fundamentem,  na którym wspiera się dźwiękowa budowla, powstająca dzięki grze muzycznych skojarzeń i współdziałaniu wykonawców. Wykonanie koncertowe jest celebracją energii zawartej w konstelacjach dźwięków modułu.

Moduł, będący podstawą dzisiejszego wykonania, przypadający na tydzień 2001-05-28 do 2001-06-03 stanowi fraza: H/G/C#/F/C/C#/G#.

 

3/  Muzyka „KLANDESTEIN” od początku działania grupy (1993 r.) oparta jest na niezmiennych, opisanych powyżej zasadach, jednak w trakcie dotychczasowego rozwoju  przechodziła przez różne etapy - od czysto akustycznych początków (skład: flet prosty, gitara akustyczna, perkusja), przez etap czysto elektroniczny (skład: automat perkusyjny, syntezator, komputer), do chwili obecnej, kiedy to stosowane środki określić należy jako elektroakustyczne.

Biorąc pod uwagę brak ściśle określonych ram czasowych, skłonność do „rozlewnego” brzmienia i inne cechy, które bliskie są konwencji muzyki ambient, a jednocześnie obecność elementów silnie dysonansowych (co wynika ze stosowanych przeze mnie zasad tonalnych), oraz upodobanie do nastrojów bliskich poetyce filmu grozy spowodowało, że dla określenia przynależności gatunkowej muzyki uprawianej przez grupę w chwili obecnej przyjąłem nazwę  ZOMBIENT.                                                                                                                                                                                                  

Piotr Grzesik

 

 

      

 

 

Jako materiał tekstowy dla wokaliz wykorzystany został wiersz Paula Celana „OKO, OTWARCIE” w przekładzie Juliana Przybosia:

 

 

 

Paul Celan

 

OKO, OTWARCIE

 

Godziny, o barwie maja, chłodne.

Co już nie do nazwania, gorąco,

słyszalne w ustach

 

Niczyje głosy, znów.

 

Boląca głębia źrenicy:

powieka

nie ustaje w drodze, rzęsa

nie liczy co następuje.

 

Łza, pół

ostrzejsza soczewka, ruchliwie

sprowadza ci obrazy.

 

 

 

WYKONAWCY :

 

MARZENA BOROŃ – (śpiew, instrumenty klawiszowe) - wokalistka i autorka, współpracuje z ”KLANDESTEIN” od 1995 r.

 

PIOTR GRZESIK – (instrumenty klawiszowe) - pisarz (proza „Na przedmieściach” - Wydawnictwo Baran i Suszczyński, Kraków ‘97 - Nagroda Fundacji Kultury Polskiej, „Karmasutra” - Wydawnictwo Baran i Suszczyński, Kraków ‘99), twórca muzyki (założyciel grupy „KLANDESTEIN” - 1993, autor płyt „Feary Tales” - 1999, „Melanhole” – 2000,  oraz artykułów drukowanych na łamach magazynu muzycznego „viVo”).

 

kontakt e-mail:  wintron@wp.pl