KLANDESTEIN

    

 

 

1/ ”KLANDESTEIN”  jest grupą o zmiennym składzie,  przedsięwzięciem, które dopuszcza możliwość rozmaitych konfiguracji brzmieniowych i personalnych - jest pewnym sposobem uprawiania muzyki.

 

2/ Muzyka „KLANDESTEIN” jest  oparta na siedmiodźwiękowych frazach - tak zwanych „modułach”. Źródłem modułów jest system, w którym każdy dzień mojego życia zostaje wyrażony przez jeden dźwięk - jest to zarazem metoda tworzenia muzyki jak i sposób dokumentacji czasu. Moduł jest to siedem kolejnych dźwięków, przypadających na dany tydzień; każdy moduł „trwa” - jest grany tylko przez siedem dni, począwszy od poniedziałku do niedzieli. W trakcie grania moduł zostaje wcielony w materię akustyczną i może podlegać różnym przemianom, jest fundamentem,  na którym wspiera się dźwiękowa budowla, powstająca dzięki grze muzycznych skojarzeń i współdziałaniu wykonawców. Wykonanie koncertowe jest celebracją energii zawartej w konstelacjach dźwięków modułu.

Moduł, będący podstawą dzisiejszego wykonania, przypadający na tydzień 2001-06-11 – 2001-06-17 stanowi fraza: A/A#/G/C/A/A#/A.

 

3/  Muzyka „KLANDESTEIN” od początku działania grupy (1993 r.) oparta jest na niezmiennych, opisanych powyżej zasadach, jednak w trakcie dotychczasowego rozwoju  przechodziła przez różne etapy - od czysto akustycznych początków (skład: flet prosty, gitara akustyczna, perkusja), przez etap czysto elektroniczny (skład: automat perkusyjny, syntezator, komputer), do chwili obecnej, kiedy to stosowane środki określić należy jako elektroakustyczne.

Biorąc pod uwagę brak ściśle określonych ram czasowych, skłonność do „rozlewnego” brzmienia i inne cechy, które bliskie są konwencji muzyki ambient, a jednocześnie obecność elementów silnie dysonansowych (co wynika ze stosowanych przeze mnie zasad tonalnych), oraz upodobanie do nastrojów bliskich poetyce filmu grozy spowodowało, że dla określenia przynależności gatunkowej muzyki uprawianej przez grupę w chwili obecnej przyjąłem nazwę  ZOMBIENT.                                                                                                                                                                                                  

Piotr Grzesik

 

Występowi towarzyszyć będzie projekcja „Teatru Świetlnego”, prowadzona przez FELIKSA CHODKIEWICZA.

Wykorzystany został wiersz Paula Celana „BIEGUNY” w przekładzie Feliksa Przybylaka:

 

Paul Celan

 

BIEGUNY


są w nas
nie do przebycia                
w czuwaniu,                     
dosypiamy do bramy              
miłosierdzia,                    
tracę cię do ciebie, to         
moja śnieżna pociecha,          
powiedz, że jest Jeruzalem,     
powiedz, jakbym był nią         
twoją bielą,                  
a ty jakby
mą,
jakbyśmy mogli być bez nas nami,
rozwijam ciebie, na zawsze,
umadlasz, układasz nas na wolność.

WYKONAWCY :

 

MARZENA BOROŃ –(śpiew, instrumenty klawiszowe) - wokalistka i autorka tekstów, współpracuje z ”KLANDESTEIN” od 1995 r.

 

PIOTR GRZESIK – (instrumenty klawiszowe) - pisarz (proza „Na przedmieściach” - Wydawnictwo Baran i Suszczyński, Kraków ‘97 - Nagroda Fundacji Kultury Polskiej, „Karmasutra” - Wydawnictwo Baran i Suszczyński, Kraków ‘99), twórca muzyki (założyciel grupy „KLANDESTEIN” - 1993, autor płyt „Feary Tales” - 1999, „Melanhole” – 2000,  oraz artykułów drukowanych na łamach magazynu muzycznego „viVo”).

 

FELIKS CHODKIEWICZ – (projekcja oraz oprawa plastyczna) –pisarz (esej „Kriszna, kosmici czy...” Wydawnictwo Miniatura 1996, publicysta (artykuły w „Mitach i Faktach”, ezoteryk – stały uczestnik Festiwali Ezoterycznych w NCK

 

kontakt e-mail:  wintron@wp.pl