1/ ”KLANDESTEIN” jest grupą o zmiennym składzie, przedsięwzięciem, które dopuszcza możliwość
rozmaitych konfiguracji brzmieniowych i personalnych - jest pewnym sposobem
uprawiania muzyki.
2/ Muzyka „KLANDESTEIN” jest oparta na siedmiodźwiękowych frazach - tak
zwanych „modułach”. Źródłem modułów jest system, w którym każdy dzień mojego
życia zostaje wyrażony przez jeden dźwięk - jest to zarazem metoda tworzenia
muzyki jak i sposób dokumentacji czasu. Moduł jest to siedem kolejnych dźwięków,
przypadających na dany tydzień; każdy moduł „trwa” - jest grany tylko przez
siedem dni, począwszy od poniedziałku do niedzieli. W trakcie grania moduł
zostaje wcielony w materię akustyczną i może podlegać różnym przemianom, jest
fundamentem, na którym wspiera się
dźwiękowa budowla, powstająca dzięki grze muzycznych skojarzeń i współdziałaniu
wykonawców. Wykonanie koncertowe jest celebracją energii zawartej w
konstelacjach dźwięków modułu.
Moduł, będący podstawą
dzisiejszego wykonania, przypadający na tydzień 2001-10-08 do 2001-10-14
stanowi fraza: E/C/H/C/G/G/D.
3/ Muzyka „KLANDESTEIN”
od początku działania grupy (1993 r.) oparta jest na niezmiennych, opisanych
powyżej zasadach, jednak w trakcie dotychczasowego rozwoju przechodziła przez różne etapy - od czysto
akustycznych początków (skład: flet prosty, gitara akustyczna, perkusja), przez etap czysto elektroniczny (skład:
automat perkusyjny, syntezator, komputer), do chwili obecnej, kiedy to
stosowane środki określić należy jako elektroakustyczne.
Biorąc pod uwagę brak ściśle
określonych ram czasowych, skłonność do „rozlewnego” brzmienia i inne cechy,
które bliskie są konwencji muzyki ambient,
a jednocześnie obecność elementów silnie dysonansowych (co wynika ze
stosowanych przeze mnie zasad tonalnych), oraz upodobanie do nastrojów bliskich
poetyce filmu grozy spowodowało, że dla określenia przynależności gatunkowej
muzyki uprawianej przez grupę w chwili obecnej przyjąłem nazwę ZOMBIENT.
Jako materiał tekstowy wykorzystany został wiersz Georga Trakla „Popołudniem wyszeptane” w przekładzie jerzego Kamila Weintrauba:
Słońce, trwożny blask jesieni,
W zieleń traw opadły owoc.
Długa cisza południowa
W zbłękitniałych lśni przestrzeniach
Ciemne dźwięki śmierci przyjściem
W metalowych tonach dźwięczą.
Ostrą pieśń brązowych dziewcząt
Rozwiał poszum spadłych liści.
Więc szaleństwa wietrzy tony
Fortepianu dźwięk łagodny.
Cienie siecią smug oplotły
Wzgórza w czerni zanurzone.
Już gitary brzmią boleśnie
W wieczór wina I milczenia,
A pod lampy ciepłym cieniem
Kroczysz ty – jak gdyby we śnie.
MARZENA BOROŃ –
(instrumenty klawiszowe, śpiew)
wokalistka i autorka tekstów, członek zespołu Teatru Pantomimy „MIGRESKA”, a także projektów i zespołów muzycznych działających w Krakowie. Pracuje jako terapeutka w krakowskim Domu Pomocy Społecznej, gdzie prowadzi zespół teatralny, odnoszący sukcesy na wojewódzkich i ogólnopolskich festiwalach, współpracuje z KLANDESTEIN od 1995 r.
PIOTR GRZESIK - (instrumenty klawiszowe, koncepcja całości)
pisarz (proza
„Na przedmieściach” - Wydawnictwo Baran i Suszczyński, Kraków ‘97 - Nagroda
Fundacji Kultury Polskiej, traktat poetycko – filozoficzny „Karmasutra” -
Wydawnictwo Baran i Suszczyński, Kraków ‘99), twórca muzyki (założyciel grupy
KLANDESTEIN – ‘93, autor utworów solowych –
kasety „Cykl” - 1993 (kolaż filozoficzno-muzyczny), solowych płyt elektronicznych:„Feary Tales”
– 1999 i „Melanhole” - 2000,
oraz artykułów drukowanych na łamach magazynów:„viVo” , „Future Guide” i
„Ha!art.”).
Płytę
„Planet Tiger” można
nabyć w sklepach:
Music Corner ul. Siennna 9
Mag Magic ul.Floriańska 28
K.B ul.Stolarska 1
Rock Serwis ul.Szpitalna 7
www.ha.art.pl/klandestein
e-mail: wintron@wp.pl