KLANDESTEIN

    

1/ ”KLANDESTEIN”  jest grupą o zmiennym składzie,  przedsięwzięciem, które dopuszcza możliwość rozmaitych konfiguracji brzmieniowych i personalnych - jest pewnym sposobem uprawiania muzyki.

 

2/ Muzyka „KLANDESTEIN” jest  oparta na siedmiodźwiękowych frazach - tak zwanych „modułach”. Źródłem modułów jest system, w którym każdy dzień mojego życia zostaje wyrażony przez jeden dźwięk - jest to zarazem metoda tworzenia muzyki jak i sposób dokumentacji czasu. Moduł jest to siedem kolejnych dźwięków, przypadających na dany tydzień; każdy moduł „trwa” - jest grany tylko przez siedem dni, począwszy od poniedziałku do niedzieli. W trakcie grania moduł zostaje wcielony w materię akustyczną i może podlegać różnym przemianom, jest fundamentem,  na którym wspiera się dźwiękowa budowla, powstająca dzięki grze muzycznych skojarzeń i współdziałaniu wykonawców. Wykonanie koncertowe jest celebracją energii zawartej w konstelacjach dźwięków modułu.

Moduł, będący podstawą dzisiejszego wykonania, przypadający na tydzień 2001-10-08 do 2001-10-14 stanowi fraza: E/C/H/C/G/G/D.

 

3/  Muzyka „KLANDESTEIN” od początku działania grupy (1993 r.) oparta jest na niezmiennych, opisanych powyżej zasadach, jednak w trakcie dotychczasowego rozwoju  przechodziła przez różne etapy - od czysto akustycznych początków (skład: flet prosty, gitara akustyczna, perkusja), przez etap czysto elektroniczny (skład: automat perkusyjny, syntezator, komputer), do chwili obecnej, kiedy to stosowane środki określić należy jako elektroakustyczne.

Biorąc pod uwagę brak ściśle określonych ram czasowych, skłonność do „rozlewnego” brzmienia i inne cechy, które bliskie są konwencji muzyki ambient, a jednocześnie obecność elementów silnie dysonansowych (co wynika ze stosowanych przeze mnie zasad tonalnych), oraz upodobanie do nastrojów bliskich poetyce filmu grozy spowodowało, że dla określenia przynależności gatunkowej muzyki uprawianej przez grupę w chwili obecnej przyjąłem nazwę  ZOMBIENT.                                                                                                                                                                                                  

Piotr Grzesik

 

 

      

 

 

 

 

 

 

Jako materiał tekstowy wykorzystany został wiersz Georga Trakla „Popołudniem wyszeptane” w przekładzie jerzego Kamila Weintrauba:

 

Słońce, trwożny blask jesieni,

W zieleń traw opadły owoc.

Długa cisza południowa

W zbłękitniałych lśni przestrzeniach

 

Ciemne dźwięki śmierci przyjściem

W metalowych tonach dźwięczą.

Ostrą pieśń brązowych dziewcząt

Rozwiał poszum spadłych liści.

 

Więc szaleństwa wietrzy tony

Fortepianu dźwięk łagodny.

Cienie siecią smug oplotły

Wzgórza w czerni zanurzone.

 

Już gitary brzmią boleśnie

W wieczór wina I milczenia,

A pod lampy ciepłym cieniem

Kroczysz ty – jak gdyby we śnie.

 

 

MARZENA BOROŃ   (instrumenty klawiszowe, śpiew)

 wokalistka i autorka tekstów,  członek zespołu Teatru Pantomimy „MIGRESKA”,  a także projektów  i zespołów muzycznych działających w Krakowie. Pracuje jako terapeutka w krakowskim Domu Pomocy Społecznej,  gdzie prowadzi zespół teatralny, odnoszący sukcesy na wojewódzkich i ogólnopolskich festiwalach,  współpracuje z KLANDESTEIN od 1995 r.

 

PIOTR GRZESIK -  (instrumenty klawiszowe, koncepcja całości)

pisarz (proza „Na przedmieściach” - Wydawnictwo Baran i Suszczyński, Kraków ‘97 - Nagroda Fundacji Kultury Polskiej, traktat poetycko – filozoficzny „Karmasutra” - Wydawnictwo Baran i Suszczyński, Kraków ‘99), twórca muzyki (założyciel grupy KLANDESTEIN – ‘93, autor utworów solowych –  kasety „Cykl” -  1993  (kolaż filozoficzno-muzyczny),  solowych płyt elektronicznych:„Feary Tales” – 1999  i    „Melanhole”  - 2000, oraz artykułów drukowanych na łamach magazynów:„viVo” , „Future Guide” i „Ha!art.”).

 

 

Płytę „Planet Tiger” można nabyć w sklepach:

 

 Music Corner ul. Siennna 9

 

Mag Magic ul.Floriańska 28

 

K.B ul.Stolarska 1

 

Rock Serwis ul.Szpitalna 7

 

www.ha.art.pl/klandestein

e-mail:  wintron@wp.pl