KLANDESTEIN
1/ KLANDESTEIN jest grupą o zmiennym
składzie, przedsięwzięciem, które
dopuszcza możliwość rozmaitych konfiguracji
brzmieniowych i personalnych - jest pewnym sposobem uprawiania muzyki.
2/ Muzyka KLANDESTEIN jest oparta na
siedmiodźwiękowych frazach - tak
zwanych „modułach”. Źródłem modułów jest
system, w którym każdy dzień mojego życia zostaje wyrażony przez jeden dźwięk -
jest to zarazem metoda tworzenia muzyki jak i sposób dokumentacji czasu. Moduł
jest to siedem kolejnych dźwięków, przypadających na dany tydzień; każdy moduł
„trwa” - jest grany tylko przez siedem dni, począwszy od poniedziałku do
niedzieli. W trakcie grania moduł zostaje wcielony w materię akustyczną i może
podlegać różnym przemianom jest fundamentem, na którym wspiera się dźwiękowa
budowla, powstająca dzięki grze muzycznych
skojarzeń i współdziałaniu wykonawców.
Wykonanie koncertowe jest celebracją
energii zawartej w konstelacjach dźwięków modułu.
Moduł, będący podstawą dzisiejszego
wykonania, przypadający na tydzień
2005-11-14 do 200-11-20 stanowi fraza: H /G
/G /A# /C /G /H
3/ Muzyka KLANDESTEIN od początku działania
grupy (1993 r.) oparta jest na niezmiennych, opisanych powyżej zasadach, jednak
w trakcie dotychczasowego rozwoju przechodziła przez różne etapy - od czysto akustycznych
początków (skład: flet prosty, gitara akustyczna, perkusja), przez etap czysto
elektroniczny (skład: automat perkusyjny, syntezator, komputer), do chwili
obecnej, kiedy to stosowane środki określić
należy jako elektroakustyczne.
Biorąc pod uwagę brak ściśle określonych
ram czasowych, skłonność do „rozlewnego” brzmienia i inne cechy, które bliskie
są konwencji muzyki AMBIENT, a jednocześnie obecność elementów silnie dysonansowych (co wynika ze
stosowanych zasad tonalnych), oraz upodobanie do nastrojów bliskich poetyce
filmu grozy spowodowało, że dla określenia przynależności gatunkowej muzyki
uprawianej przez grupę w chwili obecnej przyjęliśmy nazwę ZOMBIENT lub
TRAUMBIENT.
Piotr Grzesik
Tytuł dzisiejszego koncertu:
"...and dissolve us from evil..."
- jest grą słów, która z jednej strony
stanowi nawiązanie do frazy z tradycyjnej angielskiej wersji modlitwy “Ojcze
Nasz” (”and deliver us from evil” - “i wybaw nas ode złego”), z drugiej zaś
opowiada o “rozpuszczaniu się” jednych obrazów w innych obrazach, jednych
dźwięków w innych dźwiękach, idei w ideach - i w końcu także - ludzi w innych
ludziach.
Nazwę “Dissolve” nosi efekt video (jeden z
najprostszych i najczęściej używanych), na użyciu którego oparty został
towarzyszący muzyce, złożony z pozornie nieruchomych obrazów film - efekt ten,
i jego działanie stało się inspiracją tak dla samego tytułu jak i dla idei
dzisiejszego występu.
Obecnie słowo “dissolve” najczęściej
używane jest w znaczeniach: “rozpuścić,
rozpuszczać, rozwiązać, rozwiewać”, jednakże
w dawniejszych notuje się również takie znaczenia jak: “zniszczyć wiążącą
(krępującą) siłę albo wpływ” oraz “odrzucić władzę czegoś” - i w takim właśnie
sensie należy tytuł rozumieć.
WYKONAWCY:
MARZENA BOROÑ - (instrumenty
klawiszowe, śpiew)
Wokalistka i autorka tekstów, członek
zespołu Teatru Pantomimy „MIGRESKA”, a także projektów i zespołów muzycznych
działających w Krakowie. Pracuje jako terapeutka w krakowskim Domu Pomocy
Społecznej, gdzie prowadzi zespół teatralny, odnoszący sukcesy na wojewódzkich
i ogólnopolskich festiwalach, współpracuje z KLANDESTEIN od 1995 r.
PIOTR GRZESIK - (instrumenty klawiszowe,
koncepcja całości)
Pisarz (proza „Na przedmieściach” -
Wydawnictwo Baran i Suszczyński, Kraków '97 – Nagroda Fundacji Kultury
Polskiej, traktat poetycko filozoficzny „Karmasutra” - Wydawnictwo Baran i
Suszczyński, Kraków '99, “Księga Nieurodzaju” - Wydawnictwo Krakowska
Alternatywa ‘01), twórca muzyki (założyciel grupy KLANDESTEIN '93, autor
utworów solowych: kasety „Cykl”
- ‘93 (kolaż filozoficzno-muzyczny),
solowych płyt elektronicznych:„Feary Tales” ‘99 i „Melanhole” - ‘00, oraz
artykułów drukowanych na łamach magazynów:„viVo”, „Future Guide” i „Ha!art”).
www.klandestein.com
2005