KLANDESTEIN

 

1/ KLANDESTEIN jest grupą o zmiennym składzie, przedsięwzięciem, które

dopuszcza możliwość rozmaitych konfiguracji brzmieniowych i personalnych - jest pewnym sposobem uprawiania muzyki.

2/ Muzyka KLANDESTEIN jest oparta na siedmiodźwiękowych frazach - tak

zwanych „modułach”. Źródłem modułów jest system, w którym każdy dzień mojego życia zostaje wyrażony przez jeden dźwięk - jest to zarazem metoda tworzenia muzyki jak i sposób dokumentacji czasu. Moduł jest to siedem kolejnych dźwięków, przypadających na dany tydzień; każdy moduł „trwa” - jest grany tylko przez siedem dni, począwszy od poniedziałku do niedzieli. W trakcie grania moduł zostaje wcielony w materię akustyczną i może podlegać różnym przemianom jest fundamentem, na którym wspiera się dźwiękowa

budowla, powstająca dzięki grze muzycznych skojarzeń i współdziałaniu wykonawców.

Wykonanie koncertowe jest celebracją energii zawartej w konstelacjach dźwięków modułu.

Moduł, będący podstawą dzisiejszego wykonania, przypadający na tydzień

2005-11-14 do 200-11-20 stanowi fraza: H /G /G /A# /C /G /H

 

3/ Muzyka KLANDESTEIN od początku działania grupy (1993 r.) oparta jest na niezmiennych, opisanych powyżej zasadach, jednak w trakcie dotychczasowego rozwoju przechodziła przez różne etapy - od czysto akustycznych początków (skład: flet prosty, gitara akustyczna, perkusja), przez etap czysto elektroniczny (skład: automat perkusyjny, syntezator, komputer), do chwili obecnej, kiedy to stosowane środki określić

należy jako elektroakustyczne.

Biorąc pod uwagę brak ściśle określonych ram czasowych, skłonność do „rozlewnego” brzmienia i inne cechy, które bliskie są konwencji muzyki AMBIENT, a jednocześnie obecność elementów silnie dysonansowych (co wynika ze stosowanych zasad tonalnych), oraz upodobanie do nastrojów bliskich poetyce filmu grozy spowodowało, że dla określenia przynależności gatunkowej muzyki uprawianej przez grupę w chwili obecnej przyjęliśmy nazwę ZOMBIENT lub TRAUMBIENT.

Piotr Grzesik

Tytuł dzisiejszego koncertu:

"...and dissolve us from evil..."

- jest grą słów, która z jednej strony stanowi nawiązanie do frazy z tradycyjnej angielskiej wersji modlitwy “Ojcze Nasz” (”and deliver us from evil” - “i wybaw nas ode złego”), z drugiej zaś opowiada o “rozpuszczaniu się” jednych obrazów w innych obrazach, jednych dźwięków w innych dźwiękach, idei w ideach - i w końcu także - ludzi w innych ludziach.

Nazwę “Dissolve” nosi efekt video (jeden z najprostszych i najczęściej używanych), na użyciu którego oparty został towarzyszący muzyce, złożony z pozornie nieruchomych obrazów film - efekt ten, i jego działanie stało się inspiracją tak dla samego tytułu jak i dla idei dzisiejszego występu.

Obecnie słowo “dissolve” najczęściej używane jest w znaczeniach: “rozpuścić,

rozpuszczać, rozwiązać, rozwiewać”, jednakże w dawniejszych notuje się również takie znaczenia jak: “zniszczyć wiążącą (krępującą) siłę albo wpływ” oraz “odrzucić władzę czegoś” - i w takim właśnie sensie należy tytuł rozumieć.

 

WYKONAWCY:

MARZENA BOROÑ - (instrumenty klawiszowe, śpiew)

Wokalistka i autorka tekstów, członek zespołu Teatru Pantomimy „MIGRESKA”, a także projektów i zespołów muzycznych działających w Krakowie. Pracuje jako terapeutka w krakowskim Domu Pomocy Społecznej, gdzie prowadzi zespół teatralny, odnoszący sukcesy na wojewódzkich i ogólnopolskich festiwalach, współpracuje z KLANDESTEIN od 1995 r.

 

PIOTR GRZESIK - (instrumenty klawiszowe, koncepcja całości)

Pisarz (proza „Na przedmieściach” - Wydawnictwo Baran i Suszczyński, Kraków '97 – Nagroda Fundacji Kultury Polskiej, traktat poetycko filozoficzny „Karmasutra” - Wydawnictwo Baran i Suszczyński, Kraków '99, “Księga Nieurodzaju” - Wydawnictwo Krakowska Alternatywa ‘01), twórca muzyki (założyciel grupy KLANDESTEIN '93, autor utworów solowych: kasety „Cykl”

- ‘93 (kolaż filozoficzno-muzyczny), solowych płyt elektronicznych:„Feary Tales” ‘99 i „Melanhole” - ‘00, oraz artykułów drukowanych na łamach magazynów:„viVo”, „Future Guide” i „Ha!art”).

 

www.klandestein.com
e-mail: klande@wp.pl

2005